Revolt

20:29

Titel: Revolt
Författare: Suzanne Collins
Antal Sidor: 329
Bokförlag: Månpocket
Köp den här: Adlibris | Bokus | Bokia

Det här är tredje och sista delen i Hungerspelstrilogin. Rebellernas ledare vill att Katniss ska bli Härmskrikan - den som samordnar distrikten i kampen mot huvudstaden. Peeta finns fortfarande i president Snows våld och Katniss vet inte om hon kan lite på rebellerna.

Tja, jag vet faktiskt inte riktigt var jag ska börja. Ett tag kände jag lite samma sak med den här som med sista Harry Potter-boken. I Harry Potter tycker jag att berättelsen känns tom för att den saknar Hogwarts. Den här tyckte jag kändes tom för att den saknade Hungerspelen. Men å andra sidan skrev jag om Fatta eld att den var alldeles för lik den första, och om även den här hade innehållit ett hungerspel så hade det nog blivit för mycket.

I början tyckte jag att den här helt klart var den sämsta av de tre, men varefter den gick blev jag mer och mer säker på att det var den bästa. Början är tråkig, innehållslös. Sen börjar allting hända samtidigt, och slutet är så himla bra.

Något som jag också har tänkt på under läsningen är det här att dessa böcker är alldeles för hemska för att marknadsföras som ungdomsböcker. Jag har visserligen pushat min lillasyster till att läsa alla tre, och hon älskade dem. Däremot vet jag folk i hennes ålder (hon är ändå 16, så inte jätteliten) som jag nog inte hade tyckt var lagom mogen för att läsa dem. Jag tyckte att det var jobbigt. Jag drömde mardrömmar. Jag hade svårt att andas en hel dag. Jag är 19, och skulle ändå (ursäkta hybrisen) se mig själv som mer mogen än många andra i min ålder. Frågan skulle ju också kunna vara om det inte är det som är problemet också. Ju mognare man är, desto bättre förstår man innebörden och desto mer lider man. Om man inte förstår den på samma sätt kanske det bara är en spännande bok. Dock tycker jag nog inte att det är en bok för de som inte förstår den fullt ut heller.

Eli läser och skriver har skrivit två inlägg om trilogin som även innehåller en hel del av det jag tänker runt dessa. Jag kanske skriver lite mer om någon vecka när jag hunnit smälta det lite mer. Hennes inlägg kan man i alla fall läsa här och här.


Du kanske också gillar

1 kommentarer

Instagram

Populära inlägg